sobota, 14 maja 2016

Jak samodzielnie zrobić kominek na świece - instrukcja krok po kroku



Od dawna marzył mi się w sypialni taki drewniany kominek na świece. Widać je często we wnętrzach prowansalskich, czasami skandynawskich. Zazwyczaj wykonany z desek, często ze sklejki, płyty mdf a nawet styropianowych belek (odradzam tę opcję).
Ponieważ chciałam od samego początku, by w sypialni panował ciepły i romantyczny nastrój, kwestią czasu było, kiedy taka instalacja w naszym pokoju zagości. 


Pokazałam więc ostatnio mężowi (akurat tak szczęśliwie się zdarzyło, że się nigdzie nie wybierał) zdjęcie kominka. Pierwsze z brzegu w internetach.

- Chcę to... 

Powiedziałam nieco nieśmiało, gdyż obawiałam się że zacznie pokazywać ten gest palcem wskazującym, kilkukrotnie dotykającym głowę, kiedy on...

- Ok, to jutro pojedziemy kupić deski. Trzeba tylko pomierzyć, co i jak, zobaczyć gdzie to najlepiej ustawić....

Dalej już nie słuchałam. Poleciałam jak szalona po miarkę, zaciągnęłam go do sypialni i... mierzymy... mierzymy...


I wiedziałam jeszcze jedno. Nie chciałam wypasionego shabby kominka. Miało być skromnie (tu akurat się okazało, że inaczej się nie da, bo w mojej biednej mieścinie, nie udało mi się znaleźć żadnych wypasionych dekorów), delikatnie, z bielonymi a nie malowanymi deskami. Pomyślałam, że skoro mam całą puszkę wosku do bielenia, to ją wykorzystam.

No i  następnego dnia zabraliśmy się za pracę...



Kochani, już bez większych opowieści, krok po kroku opowiem Wam jak to zrobić szybko i w miarę bezboleśnie.


1. KUP DESKI

Dwie frontowe, 4 boczne, 1 frontowa na czoło, 1 półka. Weź do sklepu kartkę z wymiarami. Wybierz gotowe, ładnie oszlifowane, proste sęczne lub bez (wszystko zależy od upodobań) deski. I najlepiej od razu na miejscu ustal pocięcie desek na gotowe wymiary. Po co szarpać się z nimi w domu. Ze sklepu weź też farbę lub wosk, którymi chcesz pomalować kominek. Nie zapomnij o wkrętach do drewna (2cm), kątownikach (zużyliśmy 15), łącznikach (2 duże) oraz dekorach i ozdobnych listwach.

A mniej więcej tu, zaraz po prawej, możesz wcisnąć LUBIĘ TO :) --------------------------------------->


2. DOSZLIFUJ DESKI

Ponieważ nawet najładniejsze deski mają swoje wady, oszlifuj delikatnie każdą z nich. Ja miałam pod ręką 180 papier więc takiego użyłam do szlifowania. Poza tym, takie oszlifowanie powierzchni desek otworzy w drewnie pory, dzięki czemu - jeśli zdecydujesz się na bielenie woskiem lub bejcowanie - preparat lepiej wchłonie się w strukturę drewna.


3. POMALUJ DESKI 

I dekory. Ja tę czynność, ze względu na zdezorganizowany plan dnia, robiłam na końcu. I też nie było źle. Minus był taki, że musiałam to robić już na przykręconym do ściany kominku więc ubabrałam trochę podłogę i deko ścianę :D Dlatego Wy zróbcie to po bożemu :) Przed skręceniem. Czyli 1 warstwa, szlifowanie, druga warstwa, szlifowanie, lakierowanie. Jeśli wosk... to 1 warstwa, schnięcie, 2 warstwa. I tyle.



4. SKRĘCANIE NÓG

Za pomocą kątowników połącz deski, przeznaczone na nogi. Dłuższe deski powinny być na zewnątrz kominka (nam się pomieszały i musieliśmy rozkręcać i przykręcać na nowo :)




Kiedy obie nogi są już gotowe, czas przymocować czoło. Użyj do tego łączników (płaskowników). 
Dla mnie samej zależało na tym, by deska czołowa nie miała spodu. Chciałam po prostu od wewnętrznej strony przymocować na niej haczyki do ozdób.




5. ZRÓB SOBIE SELFIE 

Koniecznie!!!



6. ZRÓB NACIĘCIA NA NOGACH

Potrzebne po to, by kominek stabilnie stał przy ścianie lub, żeby nie wycinać listew podłogowych :D



7. PRZYMOCUJ DO ŚCIANY

By kominek stabilnie stał przy ścianie, należy go przymocować. I tak wygląda właśnie goła atrapa kominka. 



8. UDEKORUJ WG UPODOBAŃ

Czyli doklej listwy i dekory. Uprzednio je pomaluj (my znów pod prąd, najpierw kleiliśmy, potem malowaliśmy, ale u nas na to wpływ znów miała oryginalna organizacja dnia). Na zdjęciu nasza Najmitka. Zatrudnia się chętnie za żelki.





9. NADAJ MU FUNKCJE :)

Czyli, ustaw w jego wnęce świece, książki, na wierzchu bibeloty, zdjęcia, co tam masz.
Od spodu masz możliwość zaczepienia haczyków na wiszące serduszka czy girlandy. Właśnie dlatego nie chciałam na głucho zamykać tego czoła. 



Tak wygląda nasz kominek w pełnej krasie wieczorem...




... i w ciągu dnia



A tak wygląda drewno bielone woskiem. Listwy ozdobne malowane były szarą i białą farbą i dość mocno przecierane.





10. WYMIARY KOMINKA

Wysokość: 102 cm (więc taka będzie długość desek bocznych)
Głębokość: 10 cm czyli szerokość deski bocznej 8 cm + 2 cm grubości deski frontowej)
Czoło: szerokość deski 14 cm, długość, czyli szerokość kominka 90 cm
Długość półki: 100 cm
Głębokość półki: 14 cm (ale mogłaby być ciut szersza)


11. KOSZT CAŁKOWITY

Deski, wkręty, części metalowe, farby, dekory, listwy ozdobne ~ 180 PLN. 




Znajdziecie tańszy w necie???? :D


Gorąco zachęcam do zrobienia kominka własnymi rękami. I niech Was nie zmyli fakt, że mi pomagał mężczyzna. Jeśli tylko same umiecie władać wkrętarką i pędzlem, doskonale poradzicie sobie same.

Mam nadzieję, że instrukcja jest w miarę czytelna. Jeśli macie pytania lub uwagi - piszcie. Czekam też na Wasze komentarze. Każdy, nawet paskudny mile widziany :)



DO DZIEŁA !!!




27 komentarzy :

  1. Super pomyslane, wyglada jak ze sklepu a przy tym jaki świetny efekt ze świeczkami :)))
    Udanego dnia Kochana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TRochę się zastanawiam, czy nie lepiej by było gdybym go jednak na gładko pomalowała.... Ach, odczekam trochę, znudzi się i ruszę do akcji. Ściskam!!! Miłego wieczora!

      Usuń
  2. ok...zastosuję podobną metodę z tym,że na działce...powiem chcę ten i pokażę Twój;-) i zobaczymy co się stanie;)
    Jakby do dam znać;)
    Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, ja się w dwa dni uwinęłam :D I mąż nawet nie marudził...
      Dawaj znać koniecznie!

      Usuń
  3. Dzięki, Kochana! Dałaś mi kopa, bo ja robię swój od roku....i czasu wciąż brak. Miejsce na niego też czeka.
    A podziwiam, bo piękny. :)
    Pomoc męża się przyda, mój już nawet się zadeklarował, ale dalej nic.
    Świetnie całą pracę wykonałaś , efekt kapitalny. :) Z pewnością skorzystam z instrukcji. Super! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze uważam, że mogłoby być lepiej. Ale i tak jestem zadowolona z efektu. I wyrobiliśmy się w dwa dni :D SUKCES :)
      Pozdrowionka!

      Usuń
  4. Piękny efekt uzyskałaś i dzięki za instrukcję:) pozdrawiam serdecznie Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się podoba :) Polecam takie zabawy :) I zapraszam częściej!

      Usuń
  5. O skubane Mitrosy, no! Mimo że to jest udawany kominek, to mam wrażenie, że nie mniej "uprzytulnia" wnętrze niż ten prawdziwy...
    Ale to Ty tam mieszkasz, więc się wypowiedz :)
    Mi się podoba też w tej surowej wersji, bez listewek i dekorów.

    Punkt 5. jest świetny i łubianka też!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, fajny fajny, ale i tak nie pobije jednak efektu jaki daje koza na dole :)

      A zdj. z punktu 5 to pierwsze selfie zrobione od ok 6 lat. Kim Kardashian ze mnie raczej słaba...

      Usuń
  6. Ale fajny! I taktyka z "chcę ten" dobra, koniecznie muszę przetestować!

    Wygląda naprawdę świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. A ja jestem w szoku, że to było takie proste..... A zabierałam się za to chyba z rok....

      Usuń
  7. A gdzie podpunkt o fajczeniu chałupy?? ;-)
    Fantastycznie wyszło! Jeśli zechce mi się atrapy w jakimś pomieszczeniu to instrukcję już mam od Ciebie – ja mało dekorowa wiec pierdułek nie dodawałabym.
    Patent na “ja chce” musze sobie sama powtarzać – i tak mi Mąż nie pomoże ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, ja tam nic nie fajczę, chociaż to mogłaby być niezła atrakcja. Zawsze kiedy czytam komentarze od Ciebie, to się chichram :D

      Usuń
  8. Ja też mam! :) Mi akurat robił wujek stolarz. Podałam mu wymiary, nakreśliłam tylko jak chce żeby wyglądał a z resztą miał dowolność. Wpadnij zobaczyć. Twój jest super :) Taka mała rzecz a ile odmienia we wnętrzu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpadłam, zobaczyłam. Piękna robota :) Pozdrawiam!!!

      Usuń
  9. śliczny i niepowtarzalny, brawo! :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny pomysł na dekorację. Na youtube kiedyś widziałam filmik jak z tektury zrobić atrapę kominka..Twój jest 100 razy ładniejszy, taki elegancki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo z tektury nie znałam pomysłu :D Chociaż wspólnie ze świecami może tworzyć nieco wybuchowy efekt :)))

      Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Super, chociaż obawiałabym się trochę, czy mi świece nie spalą tego serduszka :)
    Ale efekt extra. No i niedrogo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dosięgną go. Ale np ogniska bym tam nie rozpaliła :)

      Usuń
    2. Nie dosięgną go. Ale np ogniska bym tam nie rozpaliła :)

      Usuń
  12. Witam.w jaku sposób przymocowałaś kominek do ściany? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od spodu, pod "blatem" zamocowałam małe kątowniczki... i dalej wkrętami do ściany

      Usuń
  13. Gdzie można kupić właśnie takie dekory do przyklejenia? Szukam wszędzie i te z allegro mi nie odpowiadają :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio kupowałam dekory na allegro. Proszę szukać pod hasłem: ornament drewniany... JEst całkiem duży wybór i są ładne.

      Usuń